Saturday, December 7, 2019

Tak boleh duduk diam ada ada aje kerja nak buat.

Hari ini 7 .12.2019. Hari Sabtu. Aku buat kerja selamat kan seri Bulan. Sebab akarnya tak cukup kuat utk cengkam arang dan sabut. Tahu apa yg aku buat?. Aku beli moss dari pasar tani semalam. 2 Supit rm 10.  Jadi hari ni utk hilang stres aku repotting dua ore ni.

Yang ni ada 3 pucuk. Tinggal 1 aje harap DPT selamatkan.


Yang ni kena gigit Zombie. Masih hidup. Tapi nyawa nyawa ikan . Itulah sebabnya bagi moss semula. Rezeki musim banjir. Susah nak dpt moss. 

Ni gambar  seri bulan kedua dah kembang 3 kuntum.

Kembang penuh 9 kuntum. Pada 30. 12. 2019. Tapi kudup dihujung dahannya masih ada. Spike baru yg kecil pun sedang menanti. Tunas baru pun ada di ranting induk ini. Alhamdulillah. Masih ada byk masa utk lihat ia berkembang. Dan bertahan.

Ni orkid ocidium. Dah kembang 3 kuntum juga.    




Gambar hari ke 3 dah byk kembang. Jom intai.





Dah byk gugur. Tapi masih ada lagi kuntum kuntum ya. Gambar  pada 30.12.2019.

Musim banjir ni semua boleh jadi. Jadi aku tak harap byk harapan pada orkid ku. Sekejap hilang semua kelopak bunga kena makan oleh perosak. Sekian diariku utk hari ni


Gambar kateleya kak Z. Dah dinodai sang kumbang lalu.

Bunga matahari mini (Zinnia)
Bunga ni aku tanam di tanah kak Z. Tanahnya terbiar sejak ada pokok ni. Rajin tuan tanah bersihkan tanahnya. Bagi baja. Siram. Cukupkla utk cuci mata ni .  Cantik bagi aku . Cantik lagi pd tuan tanah yg empunya.















No comments:

Post a Comment