Thursday, August 15, 2019

Aku risau jika tiada benda ini





Jika di dalam gobok orkid ku tiada 3 benda ni .... risau aku duk fikir nak wat cam na.
Mereka ialah tanah, baja dan racun. Tambah satu lagi arang.

Sekarang ni.... aku dah ada bekalan indoor dapur aku punya. Ambil saja apa yg ada sementara gaji belum dapat atau duit tabungan dah kempis.

Selamat dunia dan akhirat. Aku dapat idea pun dari pakcik Google juga.

GULA
MADU
SUSU
ROTI LAMA                   ............................. BAJA
AIR BERAS
AIR PERUT IKAN
AIR KELAPA
AJINOMOTO
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx gilir gilir kalau nak guna xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

BAWANG PUTIH, CILI API, MINYAK MASAK...................... RACUN
KULIT BAWANG PUN BOLEH.

INIKAN diari aku, takut aku dah tua bangka kelak lupa pulak asas kehidupan orkid yg bajet ni.

Macam-macam aku guna baja daripada indoor dapur punya sampai kepada pasar punya. pokok orkid Bulan masih tak berbunga. tak cukup edah lagi. tunggu bulan 12 lah. Itu pun jika umur aku atu mereka panjang. Dapat lihat dema mekar kembali. Tapi tak apa ada satu tu sedang berspike...dalam 2 atau 3 minggu lagi mekarlah ia.

Rasanya dah habislah petua petui aku cari dan letak dalam blog ini. Saja untuk tatapan aku pada masa depan. Semoga segala usaha dan penat lelah pelihara orkid ini berkekalan hingga akhir hayat. Banyak duit dah habis ni..... Sekarang aku kena jaga mereka.







No comments:

Post a Comment