Wednesday, July 10, 2019

Silap perkiraan.

Image result for animasi bergerak selamat pagi
Related image
Related image

Ini tentang si Daisy. Silap perkiraan bukan sebab maths aku skor rendah. Tapi dah 2 minggu umur si jelita ini. Makin hari makin teruk. Satu sebab ia sakit ialah lubang pasu terlalu kecil dan diletak pula atas lantai. Otomatiknya air tak boleh keluar. Tanah lembap dan akar busuk, juga daun pun busuk pucuk. Ada yg layu dan kehitaman. Bunga bunga dema pun layu terkulai longlai.


Solusi nya, waktu utk cuci pinggan mangkuk dikorban utk tukar pasu dan ganti tanah baru. Lubang pasu dikorek hingga air dpt mengalir. Peluh jantan dan betina semua keluar. Waktu maghrib dah hampir. Suami dan jenguk dimuka pintu. Aku lagi ligat siapkan operasi dgn kalut malut. Siap juga. Bila naik muka suami dah merah macam tomato. Aku buat derk aje. Ah satu masalah dah selesai. Tunggu perkembangan mereka. Hidup atau mati. Sihat atau sakit. Itulah rutin seorang pencinta bunga. Susah senang asam garam diari hidup bunga bunga ku.

Related image
Teknik penjagaan Daisy.
1. Cara siram : Siram di tanah . Jangan siram pada bunga. Sebab  akan merosakkan bunga-bunga yang baru hendak mekar . Dan siram perlahan-lahan, jangan  siram dengan kadar tekanan air yang laju. 
2. Waktu menyiram : Siram bunga di waktu pagi. Kalau hari terlalu panas, barulah boleh siram pagi dan petang.  
3. Membaja : Letak baja tu, jangan dekat dengan pokok .  Jarakkan sedikit baja tu. Tabur keliling pasu. Cukuplah seminggu sekali. Periksa tanah tu juga sesekali. Jangan sampai terlalu padat. gemburkan tanah.
4. Alihkan pokok : Kalau pokok makin membesar, alihkan ke pasu yang lebih besar. Bunga yang dah layu, perlu dikerat  untuk menggalakkan pertumbuhan anak bunga yang baru.
5. Cahaya :  Pokok daisy memerlukan cahaya matahari untuk tumbesaran. letakkan di tempat yang teduh seperti di balkoni atau anjung rumah.

Image result for daisy flower animasi bergerak



No comments:

Post a Comment