Friday, October 11, 2019

Semangatku berkuntum kembali. Kelak aku harap ia mekar jua.

Bila aku snap   gambar orkid tanah dan orkid desa @ merpati di rumah kak Z. Rasa cinta berkuntum kembali dan mekar. Rasa ingin melihat orkid di rumah ku agar berbunga. Inilah rupa orkid tersebut.




Cantik kan. Aku punya tak subur dan belum matang. Kelak akan aku rawat dan jaga semua orkid ku agar ceria dan berseri. Faktor ia berbunga berkali kali ialah cahaya matahari yang cukup, dan kadar kelembapan yang tak berapa lembap maksudku kering lah sebab tuan nya jarang  jarang siram dema.

Yang ini juga cantik. Dari rumpun orkid aku yg di bagi dua dgn kak Z. Ia dah berbunga. Aku masih belum berbunga tunggu ajelah. Pun sebab ia terdedah kepada sinar matahari pagi . Ada dua spike. Maka aku pun kena kurangkan siraman dan kasih sayang pada orkid di rumah ku. biar mereka stres sikit.




Sedikit perkongsian di senja hari. Rasanya lebih kepada motivasi diri. Tadi pun sempat pergi ke pasar tani. ada pokok vanda yang cantik. belum ada  dalam koleksi, tapi hati ini dah merajuk. Sebab bila bawa balik. luruh bunga nya. tahun depan pulalah baru dapat lihat ia mekar kembali.

Vanda susah nak mati. cuma ia sukar untuk berbunga aje. Atau kelopak bunganya santapan sang unggas  cuma mekar sekejap. lepas tu hilang...

Kena bersabar sehingga hati aku yang merajuk ini sejuk kembali. Lagipun  vanda dah ada lebih dari sepasu..  Kira oklah tu. Tak miskin lagi. Cukup sampai di sini sayang biarlah aku jaga mana yg ada.....

No comments:

Post a Comment