Tuesday, May 21, 2019

Aksesori orkid pelengkap hobi

Diam tak diam. Hobi tanam orkid ini menjadikan aku lebih kreatif. Aku punya rumah orkid yg besar. Cuma orkid aku saja yg sejemput. Tak apa nanti ada ongkos dan masa boleh aku berkarier. Aku juga bukan obses pd orkid tapi  pd semua jenis bunga kecuali sayur. Ada cerita di sebalik nya.

Lihatlah teduhan ini. Sepanjang 30 kaki. Tak kena hujan dan panas. Orkid ku juga kini hidup segar dan subur.
Aku juga memasang net hitam sebagai pelindung. Mungkin setahun dua lagi aku tambah pd kawasan yg belum ada.


Ada 2 tempat saja . Nanti tahun depan aku cari sponsor. Dari hubbylah. My master manager. Sekarang dia dah bising-bising ttg teduhan tu.



Tunggul kayu. Atau teras kayu. Jika ada 2@3 lagi boleh aku panjangkan kreativiti aku. Tapi cukup lah satu dulu. Yg ini aku dpt dari tong sampah. Kayu nya dah pudar dan patah. Mungkin itu dibuang orang. Tapi aku bagi make up sikit. Spray cat. Lihatlah
Ia cantiknya dgn gubahan orkid.



Rak bertingkat 6. Aku beli di nersury. Sesuai dgn pasu orkid kecil mokaraku. Ada 3 lagi yg kena jadi setinggan. Kalau ada satu lagi, baguskan.
Jika aku kaya. Aku nak beli nursery. Hahaha byklah koya aku. Setiap hari boleh tengok orkid orkid. Tapi siapalah aku.

Ini pun satu kreativiti . Dah sihat mereka aku tempek dibatang pokok mati. Ada daun. Ada akar baru. Bagi mereka beradaptasi dgn persekitaran. Nanti bila dah tiba masanya berbunga lah orkid cymbydium dan vandaku itu.




Puas sudah pasu gantung. Aku tanam dalam pasu besar. Itulah aku. Ada aje kerja aku dgn orkid.
Tapi bila ada masa free. Sekarang cuti persekolahan pertengahan tahun 2019. Tapi tak boleh buat byk hal. Puasa tak ada energy. Dan nak raya pulak . Tinggalkan dulu hobi ku ini. Nanti ada masa aku post gambar terbaru mereka . Sejak aku tukar pasu. Bagi siraman. Bagi baja. Bagi racun serangga dan kulat. Byk orkid aku mekar dan berbunga. Juga sirosie. Walau tak byk cukup lah sekuntum dua pencuci mata.
Sekarang sedang nak basuh daun seri bulan atau butterfly.  Tapi sempat pulak upload cerita.
Tempat jemuran dan mandian seri bunga. Kadang kadang tempat bermalam mereka.

Pandangan aku diwaktu senggang. Cuci mata di buaian anak kecil. Tempat aku berayun dan berkhayal.



Apa apa pun terima kasih sudi singgah ke blog ku yg tah  ape ape ni. Sekian. Noktah.

No comments:

Post a Comment