Saturday, May 18, 2019

Baru Menjengah tirai

Macam tak percaya... orkid ini sudah berbunga pada bulan yang lalu. sebelum suami di masukkan ke hospital. Alhamdullilah rezeki Allah ia berbunga kembali. Nak ganti kuntum-kuntum bunga Vanda yg sedang berbunga agaknya. Bunganya comel-comel dan kecil. Lihatlah perbandingannya dgn bunga Vanda yg sedang berbunga. Orkid Mokara bunga ungu bebintik bintik juga telah mekar berbunga. Pada mula-mula berbunga spike bunganya agak pendek tak sampai sejengkal pun. Tapi ia akan seperti kakaknya si Kuning yg kini dah lebih dua jengkal panjangnya. kini masa aku menanti bunga-bunga mokara yg lain berbunga setelah habis semusim lalu.Tunggu ajelah.





Ini pula Mokara kedua yg mekar di teratak Orkid ku. Setelah si kuning minggu lepas




Ini satu lagi rezeki aku. Spike kedua telah muncul dan sedang berkembang. Tak lama lagi ia akan mekar. Agaknya sebagai pengganti kakaknya. Bunganya cantik tersusun rapi sejambak. Vanda spesis bunga kecil-kecil comel.




Dalam penantian. Ini juga anugerah Allah. Setelah sekian lama tak berbunga. Ia mengeluarkan spike yg sihat. Tunggu masa sahaja mekar. Banyak orkid ku yg tak berbunga. Dan banyak yg mati. Setelah ku tukar pasunya. Tambah media tanamnya. Bubuh baja. Dan kurangkan siraman ada nampak perubahan. Sekarang masa bertenang dan menunggu. Masa menjaga dan membelai. Bukan salah orkid aku mogok berbunga. Tapi salah aku yg sibuk buat renovation rumah. Tak sempat ambil peduli mereka. Akhirnya mereka terbiar. Kini semua urusan rumahku dah selesai.  Maka masa untuk menjaga dan membelai mereka.



Harap-harap aku dpt muat naik gambar dema.

Syukur. Dah dapat gambar setelah puas cuba dan cuba. Maklumlah dah dekat 50 siri

Penantian satu menyeksaan. Orkid Butterfly/ Bulan  belum lagi mengeluarkan spike sejak aku potong spike bunga yg telah berbunga dan kelihatan agak  uzur. Aku mahu lihat spike dan bunga baru yg sihat dan segar spt mana waktu pertama aku belinya. Apa yg aku buat sekarang. Tunggu ajalah. Mungkin penghujung tahun ini ia akan berbunga. Atau tahun depan. Siapa tahu entah-entah esok ia keluar spike... Aduhai susah kalau dah gila bayang ni....



Hati ini sudah gembira walau bunga orkid ku tak berbunga. Jika hidup mereka sihat dgn akar yg subur, daun yg hijau berkilat. Ada perkembangan. Seratus tahun aku sanggup tunggu. 

Tata...bye-bye....see you soon.




No comments:

Post a Comment