Wednesday, December 26, 2018

Menaik taraf rumah tumpangan orkid




Hai, selamat bersiaran kembali...diari orkidku pada hari ini 26.12.2018 hari Rabu ialah berkaitan dengan rumah orkid. Dalam post-post aku sebelum ini jika anda perasan , rumah orkidku kecil aja. Rumah orkid Bajet nama diberi. Sesuai dengan bajet ciput yang aku mampu milik. Walau banyak gambar-gambar menarik tentang rumah orkid, aku lebih suka membuat projek DIY untuk rumah orkid yang baru. Segala bahan yang ada ialah barang-barang kitar semula peralatan rumah aku yang dalam proses ubah suai. Yang baru hanyalah net yang aku tunjuk dalam posting sebelum ini. Semua kerja-kerja ini aku buat sendiri, hubby tak sihat, anak-anak dah kena virus smart phone  dan internet.
Malah pada hari ini juga aku sempat memandu kereta baru yang dibeli hubby. Jangan jeles, kereta itu hanyalah jenama kereta TOLAK roda SATU. Dapat juga aku siapkan isi batu dan tanah ke dalam 2 buah tayar bekas tanamanku.

Nanti aku tunjuk gambar rumah baru kelak. Kenapa aku kena buat rumah baru untuk orkid?. Betul tekaan teman-teman. Kepadatan penghuninya . Pokok-pokok orkid aku sudah berhimpit-himpit dan bersesak-sesak di dalam rumah yang lama. Sehinggakan senang sahaja orkid -orkid bulan  dan orkid spesis lain aku dijangkiti penyakit. Rumah lama ni juga dihuni oleh spesis alien  iaitu macam-macam pokok. Nanti  anda tengok sendiri gambarnya.

Pun begitu aku sempat buat touch-up rumah orkid lama yang sesuai dengan habitat orkid bulan. Aku gelapkan kadar pencahayaan dan memasang baju hujan . Jadi tempat ini sesuai untuk si manja Bulan tetapi bukan untuk anggerik desa, orkid pandan, orkid serai, vanda, merpati, mokara, hutan dan sebagainya yang suka kepada cahaya matahari. Mereka ini akan naik rumah baru pada esok hari. Hari ini tak sempat berpindah rumah. Projek yang aku buat tu sampai malam hari. Terpaksa berhenti untuk urusan keluarga dan akhirat. Hobi, hobi juga ,jangan sampai melampau batas sudahlah. Kelak kita sendiri yang susah. Aku bercadang hendak ke pejabat esok untuk urusan kerja ku. Entah lah tak janji bila boleh urusan perpindahan my beloved orchids. Apa-apa pun tunggu dan lihatlah gambar yang aku kongsikan.

Oleh kerana New Year 2019 sudah hampir, rasa-rasanya  aku perlu stop di posting ini. Jika ada orkid baru yang masuk ke dalam family , aku  akan selit saja mereka dalam mana-mana posting sebelumnya.

Akhir kalam. Sekian terima kasih kerana
sudi membaca cerita ku dan singgah di blog yang tidak seberapa ini. Nak berpatun sedikit. Jangan marah. Wassalam

💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖


💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖




No comments:

Post a Comment