Tuesday, December 25, 2018

Rumah tumpangan jadi-jadian

Ini bukan sebarang rumah atau home stay, tetapi tempat teduhan bagi menanam orkid. Jika dah terlalu over sampai melimpah ruah pasu-pasunya, maka orkid @ anggerik memerlukan tempat yang sesuai. Di sini beberapa contoh rumah orkid yang anda boleh kongsi. Suka hatilah nak pilih mana yang sesuai dengan bajet anda. Oleh kerana aku dah ada satu. Ia dah cukup membahagiakan aku. Barulah official rasa hati ini. Mana-mana rumah teman aku mesti ada rumah orkid jika mereka peminat orkid

Sedikit info menarik tentang rumah orkid dari trnet.


Keperluan Persekitaran Orkid
Pencahayaan dan suhu adalah dua faktor utama yang memainkan peranan yang amat penting di dalam menjamin pertumbuhan yang baik bagi tanaman orkid.
Penghasilan bunga juga bergantung kepada keperluan suhu persekitaran, pencahayaan dan jangkamasa. Orkid seperti Phaleonopsis, Dendrobium, Cattleya dan Oncidium akan berbunga dengan baik sekiranya ditempatkan di kawasan yang redup.
Berlainan pula bagi orkid jenis Vanda, Ranthera, Mokara dan Aranda yang akan berbunga dengan baik apabila didedahkan dengan cahaya matahari secara berterusan pada peringkat matang.
Bagi kawasan tropika, keperluan cahaya tidak menjadi masalah yang ketara. Orkid memerlukan cahaya sekurang-kurangnya 10 jam sehari sehingga 14 jam sehari.
Cara terbaik untuk memberikan cahaya kepada orkid adalah dengan mewujudkan keadaan yang sama sebagaimana habitat asalnya iaitu hutan rimba.
Pelbagai cara boleh digunakan untuk mengawal kadar pencahayaan bagi orkid.
Penggunaan rumah teduhan amat digemari oleh para peminat tegar orkid.
Rumah teduhan ini menggunakan net atau jaring hitam yang mempunyai ketelusan cahaya pada kadar 50 peratus. Teduhan juga boleh diwujudkan dengan cara menempatkan orkid di bawah pokok-pokok yang bertindak sebagai naungan.
Cara ini sekali gus mampu menghasilkan dekorasi laman gabungan bersama orkid dan tanaman landskap yang lain.

Jom layan gambar-gambarnya.......

                                            Tanam di kawasan ori. Yang banyak pokok @ hutan


                                               Habitat asal atas pokok kayu







                                                       Rumah tumpangan


























No comments:

Post a Comment